DIY blog s návody, výtvarnými tipy a cestami za inspirací

4. července 2017

Trip Záhřeb - Split aneb sama na cestách

Když jsem minulý týden v pátek sedala do autobusu na Florenci, měla jsem dost pochybností. V poslední chvíli jsem uvažovala, jestli nevystoupit, nenechat to být. Jela jsem sama do Záhřebu, Splitu a měla jsem strach, jestli to zvládnu.

Ale musím říct, že to bylo jedno z nejlepších rozhodnutí v posledních měsících. Bylo to naprosto báječný, svobodný, dokonalý. Ne, že by se mi nestýskalo po klucích, ale opravdu mi tentokrát ani jeden nestál u zad(ku) a neříkal, kudy chce jít nebo nebyl naštvanej, že já se chci zastavit zrovna teď a zrovna tady (což nese nejhůř ten nejstarší).

Plán

Byl jasný.

Páteční noc: přesun do Záhřebu s Eurolines. Lístek jsem vyhrála v soutěži Lohas Blogger a měla jsem nejvyšší čas ho využít. Jen jsem věděla, že využiju jen cestu tam. Cesta byla nakonec příjemnější, než jsem čekala. Celou jsem ji prospala, prostoru bylo dost, celá sedačka byla moje. Jen nefungovala wifi a všem cestujícím v busech doporučuju s sebou deku. Vyrazila jsem si v šatičkách - bez bundy, ponožek, mikiny nebo čehokoli, co by jen trochu mělo zahřívat.

Eurolines jezdí do Zahřebu ve středu a v pátek, zpátky pak ve čtvrtek a v sobotu. Všechny cesty jsou přes noc, pro mě nakonec výhodné, protože jsem uštetřila čas i peníze za ubytování.

Sobotní noc: přejezd ze Záhřebu do Splitu. Cesta trvala 5 hodin. Autobus vyjížděl po půlnoci a po páté byl na nádraží ve Splitu. Cena byla 99 kun, tedy nějakých 360 Kč.

Dvě noci ve Splitu v nějakém hostelu.

Úterý po poledni: cesta zpátky letadlem. Letenku jsem nakonec kupovala přes Pelikán. Nevím proč, ale na Kiwi byla o 300 dražší.

Záhřeb

Na tohle krásný velkoměsto s 800 tisíci obyvateli jsem měla celý den od rána až do půlnoci. Opravdu jsem jen chodila až do úmoru, v tom vedru to byl očistec. Se sedmi kily na zádech jsem druhý den opečovávala několik puchýřů na nohou. Centrum není velké, ale projděte si uličky kolem ul. Ivana Tkalčica. Vyjděte nahoru (nebo vyjeďte malou lanovkou) a vyhlížejte.

Trhů je v centru hned několik. Ovocem, s květinami, starožitnostmi, rybami, suvenýry...

Kousek od hlavního náměstí je park Zrinjevac, kde zrovna probíhal food festival.

U něj najdete galerii s moderním uměním.

Já jsem tuhle nechala být a radši se vypravila o vzdálenější galerie - do muzea současného umění. Cesta byla přes dlouhý most, kolem širokých silnic a naprostý očistec v 40 °C vedru. Naštěstí bylo otevřeno a výstavy stály za to.

Nevím proč, ale čekala jsem podobné umění (jeho vývoj) jako máme u nás, možná kvůli podobné /komunistické/ minulosti... Současné chorvatské umění je jiné. V tématech se hodně objevovala politika, ale také mezilidské vztahy, násilí, lidské tělo - jako objekt, sexuální objekt, terč. Některá díla byla opravdu silná. Válka byla samozřejmě evidentně přítomná. A taky chudoba, téma skutečné chudoby, kterou stvořila právě válka.

Trocha odlehčení ve formě dvou tobogánů.

Moje kroky odpoledne a večer vedly po uličkách se street artem. V Záhřebu sprejují hydranty, ale boj proti sprejerům je úspěšný, protože já jsem našla jen jeden hydrant z 10, které jsem si na mapě označila. Mrkněte na blog jmenovkyně Ivy, která je zaznamenala a sepsala u nich ulice, kde se nachází (nebo spíš nacházely), případně koukněte na FB.

Vlasně ani nevím, proč mě Chorvatsko tolik fascinuje. Myslím, že i ta válka ve mě zanechala svým způsobem velký dojem. Vzpomínám si, když jsme sem v 90. letech přijeli a cestovali nízko až ke Splitu. Ty zbořené mosty, rozstřílené domy... Vukovar je město na hranicích Chorvatska, symbol utrpení, počátku války, národní hrdosti... Zůstalo v něm uvězněno a obléháno stovky chorvatských civilistů, hladovějících několik měsíců. A Vukovar stále v paměti Chorvatů je, s těmihle nápisy se tu setkáte často.

Split

Koupání-město-koupání-město-koupání-market-galerie-koupání... asi tak to probíhalo.

Split mě přivítal přesně tak, jak jsem to čekala. Ranní koupel v moři, hned potom procházka v prázdném centru a hledání hostelu. Vonělo to rozmarýnem, levandulí a mořem. Čerstvým pečivem u pekárny, co právě otvírala. Rybami na trhu, protože jsem dorazila opravdu brzy. Koupila jsem slaďoučký broskve, výhodně i olivový olej, levanduli domů do vázy.

Hostelům jsem se vždycky vyhýbala, ale tentokrát jsem jednoho využila. Vyhovovala mi nízká cena a taky poloha přímo v historickém centru. Prakticky několik kroků od fotky níž. Navíc jsem se necítila tolik sama, poznala jsem nový lidi. Majitelka byla rázná, měla striktní pravidla, dokonce jsem byla svědkem toho, že jednu partu lidí v 9 ráno vyhodila proto, že v 6 ráno dorazili opilí a zpívali před domem.

Splitská galerie

I ve Splitu jsem na poslední chvíli stihla ještě galerii. Dokonce jsem si nechala udělat osobní výklad, takže se mi propojily moje názory na chorvatské umění s tím, co jsem se tu dozvěděla.

Asi jsem zkrátka poznamenaná, ale v těchhle dílech vidím svoje příběhy. Asi ani neexistuje nějaký výklad, snažila jsem se dopátrat ještě něco na internetu, ale bohužel neumím moc dobře prohledávat chorvatské stránky. Každopádně dílo od umělce Gorki Žuvely z roku 1996 nazvané Pátá věta na mě působí jako úniková cesta, možná taky nemožnost uniknout. Možná jsou ti mladší k té cestě blíž a ještě ji mohou/zvládnou využít. Ševcovská kopyta jsou tu složena od nejmenších, po největší a nejstarší.

A opět terče? Zásahy? Nebo ne?

Taky rádi obdarováváte?

Věděla jsem, že můj lístek zpátky nejspíš propadne, nedokázala jsem si představit, že bych našla někoho, kdo zrovna má cestu Záhřeb-Praha. Ale někdy si pohraje náhoda - nebo jsem si toho člověka k sobě přitáhla sama? Popravdě netuším, ale byla jsem ubytovaná v hostelu. Pokoj se mnou sdílela Eveliina z Finska. Prohodily jsme pár slov, cestovala sama po hlavních městech Evropy. Z Helsinek se dostala letadlem do Prahy a pak už jela kratší úseky autobusem. A chystala se jet zpátky do Prahy. Ze Záhřebu! Měla jsem velkou radost, že jsem někoho takovýho potkala a lístek jí dala.

Sečteno

U většiny cest dávám rozpočet, i tentokrát se o něj podělím:
  • Autobus Eurolines Praha - Záhřeb 0 Kč, ale jedna cesta by bývala vyšla na 990 Kč
  • Autobus do Splitu - 99 kun = 360 Kč
  • Letadlo 2600 Kč
  • Ubytování - 2 x 80 kun = 576 Kč
  • Útrata - nerada počítám, výdaje mám i doma, ale vešla jsem se do 2 tisíc včetně jídla, trhů, vstupů, olejů
No, tohle je čistý moře... tak ráda se sem vracím. Další tipy z Chorvatska najdete v mém loňském článku. Ale super prodloužený víkend strávíte třeba i v Berlíně, nebo v lázních a u Balatovnu v Maďarsku. Kam se rádi vracíte vy?

10 komentářů on "Trip Záhřeb - Split aneb sama na cestách"
  1. Páni, klobouk dolů za tu odvahu jet takhle sama :) Trochu té odvahy bych potřebovala, pak bych se možná rozhoupala konečně k nějaké zajímavé dovolené :) Chorvatsko je krásné, ale svým způsobem jsem tam vždy cítila utrpení, těžko se to definuje, ale ta válka tam prostě byla cítit.. o těch rozstřílených a opuštěných domech na cestách, co jsme dříve potkávali, ani nemluvím.. :)

Odpovědi
    1. Klarko, děkuju za pochvalu. Oni už to mají hodně spravené, hlavně na tom pobřeží. Určitě se odvaž, je to zážitek a není se čeho bát :) Fakt. Kdybych neměla tolik závazků, tak si sbalím bágl a jsem celý léto pryč. Krásné dny, Iva

Vymazat
  2. To je super, ja jsem v Záhřebu půl roku studovala díky Erasmu, tak jsem se díky článku vrátila v čase :) třeba se tam zas někdy podívám:) (kez by, hrozne jsem si to tam zamilovala!) super článek!

Odpovědi
    1. Katie, určitě se tam ještě mhohokrát podíváš :) Díky za pochvalu a krásný den, Iva

Vymazat
  3. Jseš fakt dobrá, že jsi jela sama, klobouk dolů :). Podle fotek i vyprávění soudím, že to musela být báječná i levná dovolená :). Já bych se asi sama neodhodlala, zřejmě bych z toho nic neměla, protože by mi chyběli nejbližší :).
    Chorvatsko se mi taky vždycky líbilo, i když jsme s rodinou jezdili pořád na stejné místo, jela bych i teď znova :).

Odpovědi
    1. Ahoj Denio, Chorvatsko je super. Zrovna jsme byli v italském Caorle a to moře tam tedy nic moc :) Krásné dny, Iva

Vymazat
  4. Parádní dobrodružství - klobouk dolů, že sama. Já jsem cestovala naposledy před 15ti lety:) Skvělá inspirace, měla bych si taky něco naplánovat....

OdpovědětVymazat
  5. Ivi, jsi super, vypadá to jako parádní výlet! :))

1. Evi, děkuju :) Bylo to přímo božský! Krásné léto, iva

Vymazat
  6. Díky za pochvalu. Já právě skoro nikdy sama necestovala. Tak si to asi potřebuju vynahradit. Já už zas plánuju - autobusy se mi celkem zalíbily a když to bude přes noc nebo na kratší vzdálenost přesun každý den, tak mi to ani vadit nebude :)

OdpovědětVymazat

Děkuji za komentáře. Pokud jej vyhodnotím jako spam, ohodnotím patřičně také stránku, na níž odkazujete.